Jun 19, 2013

Special Post- Chao Phraya River

So, bunyi letupan apakah yang kitorang dengar dari luar hotel kami tuh??? hahaha...bunyi tersebut sebenarnya adalah bunyi letupan bunga api. Rupanya, ada upacara pembukaan World Muay Thai Championship 2013 dekat Bangkok National Stadium.. wohooo...kitoang terjerit jerit dari tingkap bilik dah mcm orang tak siuman...best giler.. free free dapat tgk acara sukan popular live depan mata...kat mesia tak bape nak tengok sangat pun..hehe..
 
# live dari bilik hotel.. # live dari bangkok National Stadium #nampak tak betapa dekatnya hotel kami dengan train station?? bestttt...
 
 
Hari kedua, kami bangun pagi dengan perasaan berkobar kobar nak jadi orang sungai sebab hari ini kami nak explore sungai yang sangat significant dengan Thailand, Chao Phraya River..and this post was truly meant for it.. rugi besar sekiranya you skip this part.. its Chao Phraya, dude! Its the life of Bangkok and it can tell us how Bangkok actually started.. =)
 
The Skytrain Map of Bangkok..
 
 
First thing first is, how are you gonna get there?
                Dear valued reader, sekiranya you nak explore the beauty of Chao Phraya river, you boleh la ambil train dan stop di Saphan Taksin Station.. kerana, Saphan Taksin Station adalah station yang paling dekat dengan Jeti Utama Chao Phraya iaitu "Sathorn Pier"..since kami stay dekat National Staidum, so kami sememangnya tak perlu pun tukar train... National Stadium dan Saphan Taksin adalah dalam lane yang sama...Di Saphan Taksin, ada 4 exit kesemuanya.. but all of them leads to the same ground.. it just that if you want to straight away turun dekat jeti, you boleh la ambil exit A/B... kami pada mulanya ambil exit C sebab kami nak breakfast dulu.. diorang kata, ada restaurant pakistan dekat area Saphan Thaksin but anyhow, i hold dulu cerita pasal my second day k.. right now, its time to share about the Chao Phraya river je dulu.. =)
 
Among Chao Phraya Attractions
 
 
Jenis Jenis Pengangkutan di Chao Phraya
                 Dekat Sungai Chao Phraya, ada banyak jenis pengangkutan sungai but basically, it can be divided into 4 types.
 
First type adalah normal boat. Boat jenis sebegini ada warna flag masing masing..warna hijau akan berhenti di jeti no sekian-sekian dan sekian..warna kuning pula akan berhenti di jeti tersendiri..so, kalau you memang betul betul orang sungai dan tahu jeti mana yang you nak berhenti, then should be no problem if you opt for this type...
 
Second type adalah boat persendirian milik penduduk sekitar.. boat persendirian ini kebiasaanya lebih mahal tetapi harganya boleh nego.. terpulang kepada you nak pegi mana pun, asalkan tuan punya boat willing nak bawa.. tak ramai orang ambil boat jenis ini sebab takde urgency..boat nih memang laju tapi nak laju laju pun buat apa kan? kita nih nak menikmati pemandangan... betul tak cik pahmi oii?
 
Third type adalah cruise type. Yang ini paling mahal dan tak ramai yang akan naik unless if you wanna have a candle light dinner sambil di sinari oleh cahaya rembulan, atau special luncheon sambil di simbahi oleh cahaya matari, then you may be opt for this..
 
 
And lastly, type ke empat adalah Chao Phraya Express Tourist Boat..kami ambil type ke empat dan kebanyakkan daripada tourist pasti akan ambil type ini.. sebab apa, sebab boat ini hanya berhenti di jeti jeti yang ada tarikan pelancong sahaja dan kerana itulah ia di namakan express..hehe.. boat ini akan berhenti hanya pada 8 jeti sahaja dan ia dilengkapi dengan boat tourguide..setiap kali sampai di pier, tour guide akan menceritakan tentang kelebihan dan tarikan yang ada pada setiap pier..walaupun you naik tourist express boat, you sama sekali tidak tertakluk kepada mana mana group atau schedule .. its totally up to you on where and when to stop.. yang penting you mesti tahu bahawa last boat yang akan bergerak dari terminal terakhir adalah pada pukul 6 pm..kalau nak tahu pier mana yang express boat akan berhenti, sila la click link ini..
 
this is how the express boat mostly looks like..
 
Purchase Ticket for Express Boat
                Kalau you nak naik Express Tourist Boat, you boleh beli ticket di Sathorn Pier (Central Pier) / Phra Arthit Pier / BTS Tourist services Unit / Siam Station (interchange station) / Taksin Station. Kami beli ticket di Saphan Thaksin Station.. Harga satu ticket untuk sepanjang hari perjalanan adalah 150THB. Berbaloi baloi..hanya perlu tunjukkan ticket tersebut kepada conductor boat sebagai bukti.. walaubagaimanapun, sekiranya you tidak beli ticket Express Boat, tak mengapa..you takkan di halau keluar dari boat dengan di paksa terjun ke dalam sungai pun.. sama sekali tidak.. haha.. you boleh je beli ticket dekat conductor boat..concept ticket ini sama mcm ticket bas "ting-tong".. cakap je nak pegi mana, then dia akan suruh bayar.. sebiji mcm naik bas cuma skg nih kita atas air.. =)
 
                Sekiranya you nak explore more and would like to visit the "other side" of Bangkok, seperti you nak try masuk ke kampung2 pendalaman tuh, maybe you can try hire personal boat tour to bring you in.. tak susah pun.. and please do not get confuse.. Chao Phraya bukanlah floating market! heheh.. i know some of you might get confuse..Floating Market memang terletak di Sungai Chao Phraya tetapi bukanlah di kawasan  muara..ia terletak di hulu sungai Chao Phraya..kalau you nak mabuk laut, boleh la naik boat sampai ke ceruk dalam... i tak sanggup woo.. buatnya hujan lebat, abes kena bawa arus... =P

feel the breeze..woohoo # pic at pier

                Sungai Chao Phraya sgt panjang dan dalam.. dari segi safety seperti life jacket memang tak de atau sebenarnya tak memadai..muatan memang akan sentiasa penuh tapi you takkan rasa horrible.. atas boat maaa, pengudaraan ok je.. lain la klu atas bas rapid ..dan you takkan rasa even mabuk pun sebenarnya sebab its considerably stable..one thing to remind, bila naik express boat nih, you kena la pandai bajet masa... sebab semua tempat menarik..you just cannot cover the whole places in one day.. like wat happened to me..setiap tempat memang ada its own attraction and you will spend your time like 2-3 hours at a place..klu you buat rushing2 sikit, i rasa sempat tapi you akan semput lah..lol..tempat dia besar giler... hui hui.. but dont worry, just make a proper plan and it will do.. =)

pics dari atas boat..
 
Sekian sahaja post mengenai river ini.. hope that it helps some of ya..
thnk you peeps for reading..

2 comments:

  1. waiting for next updates..in sha ALLAH nk g bangkok this sept...your post really2 helps....tqqqq

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you eija.. hope i have more than enuf time to write for ya.. =)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...